I Smirgruppen har vi eget rederi, Hydro Shipping AS. Vi er systemutviklere og sitter på den ypperste kunnskap om Hydrolicer, i tillegg har vi lang erfaring på operasjonell drift i oppdrettsnæringen og suverene sjøfolk i selskapet. Det å gå fra å være en leverandør som leverer system og bemanning til å levere et totalkonsept med fartøy falt naturlig for oss.
Det første fartøyet i rederiet er “Hydro Pioneer”, en 52m totalrenovert PSV som skal ut i en langtidskontrakt med Scottish Salmon Company på vestkysten av Skottland fra høsten 2019.
“Hydro Pioneer” vil bli installert med 4 linjer Hydrolicer og får muligheter for utviding til 6 linjer. Fartøyet skal hovedsakelig drive med avlusing men utrustes også for å gjøre andre operasjonelle tjenester for kunden. Lavt fribord og utmerkede manøvreringsegenskaper gjør Hydro Pioneer til et ideelt fartøy for operasjoner for oppdrettsnæringen.

Byggår | 1983 |
Farøystype | Spesialskip, arbeidsfartøy |
IMO nr. | 8104345 |
Klasse notasjon | BV Reg. 35A926 |
Lengde over alt (LOA) | 52,00m |
Lengde P.P | 45,75m |
Bredde (maksimum) | 11,00m |
Dybde i riss | 4,70m |
Spantavstand | 0,61m |
Lettskipsvekt | 574 tonn (2017) |
Bruttotonnasje | 668 GT |
Maks. deplasement | 1521 tonn |
Main Engine | 1 x Yanmar diesel 1000 kW Azimuth thruster astern |
Azimuth engine forward | 1 x Caterpillar 648, total 480 kW |
System Power Generator | 3 x Nogva Scania 427kW, 400kWe, 1800rpm |
Speed | 10 knots |
Cabins | 9 |